Arthur Schopenhauer este considerat unul dintre cei mai
mari filosofi pe care i-a dat istoria omenirii. In opera sa el incearca sa
determine lucrul in sine si sa ajunga la esenta ultima a lumii. Filosofia lui
poate fi vazuta ca una idealista deoarece prezinta
lumea ca o realitate stans legata de spiritual omenesc. In locul gandirii el
pune simtirea si intuitia, lumea devenind produsul unor imbinari de sentimente
puternice. Desi Schopenhauer a creat o filosofie idealista, el nu se numara in
nici un caz printre filosofii romantici care aveau o perspective optimista
asupra vietii. Atitudinea sa pesimista razbate puternic din intrega sa opera,
el dezaproba toate curentele filosofice anterioare considerand ca sunt produse
ale unei gandiri abstracte.
Apreciat
in timpul vietii, venerat dupa moarte, Schopenhauer a avut parte si de critici
aspre din partea celor care dezaprobau filosofia sa aducand ca prim argument
faptul ca teoriile sale sunt total desprinse de realitate si idealiste. Insa,
Schopenhauer a continuat sa-si sustina ideile pana in clipa mortii, fara sa
retracteze cele spuse pentru a-si imblanzii adversarii. Deviza sa a fost: “O
viata fericita este imposibila; lucrul suprem pe care-l poate ajunge omul este
o viata eroica”.
In
filosofia sa, Schopenhauer a pornit de la principiul kantian al lucrului in
sine. El nu se limiteaza la a prezenta anumite caracteristici ale lucrului in
sine, ci incearca sa determine realitatea ultima a acestuia. Oamenii au dorit
mereu sa treaca dincolo de aceasta lume a reprezentarilor, si sa ajunga la
fiinta lucrurilor. Acesta este si scopul operei lui Schopenhauer. El considerea
ca acel lucru in sine care se afla in spatele tuturor lucrurilor este Vointa.
Aceasta Vointa este cea care coordoneaza toate lucrurile fara a avea un scop
anume. Ceea ce stim despre ea este faptul ca este, nu stim daca are o cauza,
daca este fara cauza, daca are un motiv; stim doar faptul ca exista si ca toate
lucrurile se reduc la ea.
In
“Lumea ca vointa si reprezentare”, Schopenhauer respinge opozitia stabilita
intre spirit si materie si considera ca lumea se scindeaza in lumea reala
(indepedenta de cunoastere) si in lumea ideala (reprezentata, cunoscuta,
gandita). In limbajul lui Kant acestei impartiri ii corespunde opozitia dintre
lucrul in sine si fenomen. Lumea reala este vointa, iar cea ideala este
reprezentarea si cunoasterea. Schopenhauer considera ca nu exista nici spirit
sau materie ci un fel de energie care se afla la baza tuturor lucrurilor cunoscuta
sub numele de vointa. Opozitia dintre suflet si corp, spirit si materie este in
realitate opozitia dintre subiectiv si obiectiv. Notiunea de spirit nu are un
sens clar deoarece nu se poate verifica prin experienta, factic. Singurul merit
recunoscut al spiritului consta in capacitatea de a gandi specifica creierului
uman.
Filosoful
nu admite distinctia dintre o filosofie teoretica si una practica, pentru el,
aceasta stiinta este numai teoretica si are scopul de a explica ceea ce exista.
El considera ca lucrul in sine trebuie determinat sub o forma generala nu sub
cea umana.
Schopenhauer credea ca pentru a realiza o filosofie cat mai autentica trebuie cercetat ceea ce este imuabil. Aceasta implica recunoasterea faptului ca dincolo de schimbarile care par fara sfarsit exista un fond care ramane invariabil, care actioneaza astazi ca si ieri, ca dintotdeauna, ca in timpurile antice si moderne ale Orienteului ca si ale Occidentului. Indiferent de circumstante, de moravuri, de costumatie, existe ceva identic si ca pretutindeni oamenii sunt la fel. Acelasi fond identic, imuabil in jocul tuturor schimbarilor, in caracteristicile inimii si ale mintii: multi rai, putini buni. El considera ca istoria dezvaluie eforturile, actele, durerile, destinele speciei umane, asa cum reies din calitatile fizice si morale. Astfel, istoria devine “lungul, apasatorul si confuzul vis al omenirii”.
Schopenhauer credea ca pentru a realiza o filosofie cat mai autentica trebuie cercetat ceea ce este imuabil. Aceasta implica recunoasterea faptului ca dincolo de schimbarile care par fara sfarsit exista un fond care ramane invariabil, care actioneaza astazi ca si ieri, ca dintotdeauna, ca in timpurile antice si moderne ale Orienteului ca si ale Occidentului. Indiferent de circumstante, de moravuri, de costumatie, existe ceva identic si ca pretutindeni oamenii sunt la fel. Acelasi fond identic, imuabil in jocul tuturor schimbarilor, in caracteristicile inimii si ale mintii: multi rai, putini buni. El considera ca istoria dezvaluie eforturile, actele, durerile, destinele speciei umane, asa cum reies din calitatile fizice si morale. Astfel, istoria devine “lungul, apasatorul si confuzul vis al omenirii”.
Schopenhauer
incearca sa realizeze prin cunoasterea propriul trup al vointei un mijloc de
intelegere a lumii in ansamblu. La apariția operelor sale, Schopenhauer nu s-a
bucurat de o atenție deosebită. Mai târziu însă, mulți s-au revendicat de la
gândirea sa. În domeniul filozofiei a exercitat o influență deosebită asupra
gândirii lui Friedrich Nietzsche, Henri Bergson, Ludwig Wittgenstein sau Emil
Cioran, în literatură se recunoaște influența lui Schopenhauer asupra operelor
lui Lev Tolstoi, Mihai Eminescu, Marcel Proust, Thomas Mann sau Michel
Houellebecq. În psihologie ideile sale au fost preluate de Eduard von Hartmann
și Sigmund Freud.
"Orice zi este
o mică viață - orice deșteptare și sculare o mică naștere, orice dimineață o
mică tinerețe, orice culcare și adormire o mică moarte."
(Schopenhauer)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu