vineri, 11 mai 2012

Salvador Dali (11 mai 1904)

       Salvador Dali, (Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech) s-a născut în oraşul Figueres, aproape de graniţa cu Franţa. Dând crezare spuselor părinţilor săi, Salvador Dali a crezut că este încarnarea fratelui său, care murise în 1903, şi al cărui nume era de asemenea Salvador. Înclinaţiile artistice ale copilului Dali au fost evidente de la o vârstă fragedă şi a beneficiat de susţinerea mamei sale pentru a-şi cultiva talentul, în ciuda opoziţiei făţişe a tatălui său care era mult mai conservator în concepţii şi şi-ar fi dorit ca micul geniu să îi calce pe urme, ca să devină notar.
        În 1917, Dali a avut prima expoziţie, desene în cărbune, organizator fiind chiar tatăl său. Primul vernisaj public a fost doi ani mai târziu, în incinta Teatrului Municipal din Figueres. Moartea mamei sale în 1921 a fost un şoc teribil pentru Salvador Dali, acesta susţinând în repetate rânduri că nu a reuşit niciodată să depăşească tristul eveniment. La scurt timp, tatăl său s-a recăsătorit cu nimeni alta decât mătuşa sa, sora mamei decedate.
        Din 1922, Dali s-a mutat la Madrid pentru a studia la Şcoala de Arte Frumoase. În această perioadă a avut primele contacte cu cubismul şi a ilustrat cartea “Vrăjitoarele din Llers” a prietenului său Carles Fages de Climent. Nici influenţa dadaismului, aflat în plină ascensiune, nu l-a lăsat rece pe Dali, care a avut pe parcursul întregii opere reminiscenţe în creaţia sa. Exmatriculat de la Şcoala de Arte Frumoase pentru că ar fi organizat o manifestaţie de protest, Dali părăseşte Madridul şi merge la Paris, unde îl întâlneşte pe Pablo Picasso. Numele lui Dali nu îi era străin lui Picasso, care aflase despre talentul tânărului de la prietenul lor comun Joan Miro. În perioada pariziană, ca un tribut adus lui Velazquez, Dali îşi lasă celebra mustaţă, devenită un simbol pe parcursul întregii sale vieţi. Parisul a fost şi primul contact cu lumea cinematografiei. Salvador Dali a colaborat cu regizorul Luis Bunuel pentru filmul “Un Chien Andalou” (Câinele Andaluz), fiind unul dintre coautorii scenariului. Ajuns un membru recunoscut al comunităţii suprarealiste, Dali a rupt relaţiile cu tatăl său prea conservator, care nu a putut accepta decadenţa tânărului artist proaspăt îndrăgostit de o imigrantă rusoaică, măritată şi mai în vârstă.
        “Persistenţa memoriei”, pictată în 1931, a fost pânza care i-a confirmat statutul de geniu. O dată cu ascensiunea fascismului în Europa, şi Dali a devenit o prezenţă din ce în ce mai rară în Paris sau Madrid. Succesul fulminant de care s-a bucurat în SUA l-a convins să se mute peste ocean în perioada războiului. Abia după opt ani s-a reîntors în Europa, fiind criticat de unii că a acceptat să îşi reia reşedinţa din Spania, deşi la conducere era generalul Franco. În această perioadă Dali a experimentat tot felul de tehnici inovatoare, utilizând inclusiv imagini holografice într-o serie de creaţii. Tineri artişti precum Andy Warhol, au declarat că influenţa lui Dali a fost covârşitoare pentru apariţia culturii pop, în special în Statele Unite. Până în 1980, numele său a fost un simbol, mereu prezent în toate marile expoziţii ale lumii. Dar, o dată cu problemele de sănătate ale iubitei sale Gala, şi Dali a început să decadă.
         În vârstă de 76 de ani, Dali era o ruină, cu mâna tremurândă ca de Parkinson. Aceasta nu l-a oprit pe regele Juan Carlos să îi acorde titlul nobiliar de marchiz, o prea slabă consolare pentru moartea Galei în vara lui 1982. Artistul şi-a pierdut toată dorinţa de a trăi şi, încet dar sigur, s-a stins la Figueres, ascultând opera sa favorită, Tristan şi Isolda. Trupul a fost înmormântat tot în Figueres, în cripta Teatrului unde avusese prima expoziţie. Moştenirea lui Dali rămâne însă vie, iar influenţa sa este şi acum crucială pentru toate curentele artistice…

Niciun comentariu: