
Capodopera
sa este Piaţa Sfântului Petru din Roma, delimitată de o colonadă gigantică
formată din 284 de coloane, desfăşurate pe patru rânduri, cu 140 de statui.
Soluţia găsită de Bernini uimeşte şi astăzi: cele două braţe ale colonadei
strâng la pieptul Bisericii catolice, reprezentată de catedrală, credincioşii
aflaţi în piaţă. Ca sculptor, Bernini poate fi încadrat barocului prin
compoziţiile sale ce redau mişcarea şi prin preferinţa pentru policromie.
Astfel, monumentul funerar al papei Alexandru al VII-lea combină marmura roşie,
verde şi albă, în care Bernini a sculptat figure reale şi alegorice, cu bronzul
aurit. Personajele sunt dispuse scenografic şi întreaga compoziţie sugerează
mişcarea.
Gian Lorenzo
Bernini a construit două clopotniţe, care au trecut în istorie drept
"Urechile de măgar ale lui Bernini". La terminarea reparaţiilor,
acelaşi papă a ordonat să fie demontat plafonul din bronz din pridvorul
Pantheonului, care de atunci oferă privirii scheletul şi grinzile acoperişului.
Bronzul, inclusiv cuiele, au fost reutilizate la turnarea coloanelor
baldachinului din altarul Domului San Pietro din Vatican şi a tunurilor noi
pentru artilerie de pe zidurile Castelului Sant'Angelo. La 7 iulie 1894, în
prezenţa unei delegaţii a guvernului, comisia arheologică italiană doboară
"Urechile lui Bernini", Pantheonul revenind la splendoarea sa
anterioară, pe care o putem admira astăzi.
Nu trebuie
uitate nici intervenţiile sale din Piazza Barberini în Roma, unde a pus să fie
construite două fântâni (a Tritonului şi a Albinelor) şi Palatul Barberini. Bernini
a murit la 28 noiembrie 1680 şi a fost îngropat în Biserica Santa Maria
Maggiore din Roma, după ce a servit 8 Papi. A fost unul dintre cei mai de seamă
artişti ai epocii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu