Cand sunt prea multe usi
deschise, atunci optiunile ne distrag atentia de la scopul nostru principal.
In anul 210 i.Hr. un comandant chinez Xiang Yu si-a
condus trupele peste fluviul Yangtze ca sa atace armata dinastiei Qin. Soldatii
lui au inoptat pe malul apei, iar cand s-au trezit de dimineata, au vazut,
spre marea lor groaza, ca ardeau toate corabiile lor. Dezmeticindu-se rapid, au
dat navala sa-i respinga pe atacatori, dar, curand au descoperit ca Xiang Yu
insusi pusese foc corabiilor, ba mai ordonase si ca toate oalele mari pentru
gatit sa fie facute tandari.
Xiang Yu le-a spus soldatilor lui ca, fara corabii si
fara oale de gatit, nu au de ales: trebuie sa se lupte pana la victorie sau sa
piara. Ceea ce nu i-a adus lui Xiang Yu vreu loc pe lista generalilor favoriti
ai chinezilor, dar a avut intr-adevar un formidabil efect de concentrare asupra
trupelor: punand mana pe lanci si pe arcuri, ostenii generalului s-au napustit
cu ferocitate asupra dusmanului si au castigat noua batalii consecutive,
stergand de pe fata pamantului armia pe care se baza dinastia Qin.
Povestea lui Xiang Yu este remarcabila pentru ca
reprezinta o antiteza totala a comportamentului uman obisnuit. In mod normal,
nu putem suporta ideea de a nu ne lasa nici o portita de iesire, spre variante
alternative de actiune. Cu alte cuvinte, cei mai multi dintre noi, daca am fi
fost in locul lui Xiang Yu, am fi trimis o parte din armata sa se ingrijeasca
de corabii, in caz ca vom avea nevoie de ele pentru retragere; si le-am fi
cerut bucatarilor sa pregateasca de mancare, in caz ca armata trebuie sa ramana
pe loc mai multe saptamani.
In contextul epocii contemporane, ne straduim cu tot
atata fervoare sa ne lasam deschise toate portitele – sa nu renuntam la nici o posibila
optiune. Cumparam sistemul informatic extensibil pentru ca, cine stie, poate
vom avea nevoie vreodata sa ne falim cu posesiunea noastra inalt tehnologizata.
Cumparam si polita de asigurare care se ofera la plasma cu inalta definitie
pentru ca, cine stie, poate ne trezim vreodata ca magaoaia de televizor ramane
fara imagine. Ne trimitem copiii la toate activitatile optionale care ne trec
prin cap – pentru ca, cine stie, s-ar putea ca vreuna sa le destepte interesul
fata de gimnastica, pian, limba franceza, gradinarit organic sau tae kwon do.
Pentru ca nu intotdeauna ne dam seama, dar de fiecare
data cand procedam asa, renuntam la ceva pentru aceste optiuni. Ne alegem in
final cu un computer care are mai multe functii decat ne trebuie noua sau cu un
sistem stereo care are o garantie inutil de scumpa. Iar in cazul copiilor
nostri, cedam din timpul lor si dintr-al nostru si renuntam la sansa ca ei sa
devina poate foarte buni la o singura activitate in incercarea de a-i face sa
capete experienta in toate acele activitati. Alergand intr-una, inainte si
inapoi, printre lucrurile care s-ar putea sa fie importante, uitam sa petrecem
timp suficient cu ceea ce este realmente important. E un mod de a-ti fura
singur caciula, si inca unul pe care-l stapanim perfect.
Exemplu: o studenta, Dana,
avea o problema similara, dar care se referea la cei doi iubiti ai ei. Dana ar
fi putut sa-si dedice energia si pasiunea unui barbat pe care il cunoscuse recent
si, spera ea, sa construiasca impreuna o relatie de durata. Sau ar fi putut
continua sa investeasca timp si efort intr-o relatie anterioara, care deja
tragea sa moara. Era clar ca-l placea mai mult pe noul ei iubit decat pe cel
vechi si totusi, nu se putea hotari sa puna capat relatiei cu acesta din
urma. Intre timp, noul ei iubit devenea
nerabdator. Chiar vroia Dana sa riste sa il piarda pe baiatul pe care-l
iubeste, doar pentru vaga posibilitate ca, intr-o zi, dupa nu stiu cat timp,
s-ar putea sa descopere ca-l iubeste mai mult pe vechiul prieten?
Ce anume este atat de greu pentru noi in privinta
alegerilor? De ce ne simtim obligati sa ne lasam cat mai multe portite de
scapare cu putinta, chiar si in conditiile in care asta ne costa? De ce nu
putem pur si simplu sa luam o decizie transanta si sa ne angajam fata de ceva
sau cineva ?
La incercarea de a raspunde la aceste intrebari, Jiwoong
Shin (profesor la Yale), a conceput o serie de experimente, care spera el vor
putea sa capteze dilemele noastre si ale Danei (studenta). Experimentul urma sa
aiba la baza un joc pe calculator, prin care se incearca eliminarea unei partii
din complexitatea vietii si care sa ne ofere un raspuns direct la intrebarea
daca oamenii au tendinta sa lase prea mult timp deschisa portita de alegere.
Jocul s-a numit “Jocul usilor”. Locul de desfasurare care a fost ales a fost
unul intunecat si lugubru – o caverna in care pana si armata lui Xiang Yu ar fi
ezitat sa patrunda. In complexul de camine East Campus de la MIT n-au ce cauta
cei slabi de inger.
Intr-o dupa-amiaza de acum cativa ani, una din
asistentele experimentului, bantuia pe holurile caminelor din East Campus cu un
laptop sub brat. Ea a batut la fiecare
usa si i-a intrebat pe studenti daca ar vrea sa faca niste bani, participand la
un mic experiment.
Dupa ce programul era lansat, pe ecran apareau trei usi:
una rosie, una albastra si a treia verde. Participantilor la experiment li se
explica ca puteau intra in oricare dintre cele trei camere (rosie, albastra,
verde) dand clic pe usa respectiva. Cu fiecare clic ulterior in camera, ei puteau
sa castige o anumita suma de bani. Daca o camera oferea intre un cent si zece
centi, de exemplu, puteau castiga ceva in acest interval de fiecare data cand
dadeau clic cu mouse-ul prin camera cu pricina. Programul calcula si afisa pe
ecran castigurile adunate pe parcurs. Ca sa obtii maximum de bani din acest
experiment trebuia sa gasesti camera care platea tariful cel mai mare si sa dai
clic in interiorul ei de cat mai multe ori. De fiecare data cand te mutai
dintr-o camera intr-alta, iti consumai un clic (aveai in total 100 de clicuri
la dispozitie). Pe de o parte, trecerea de la o camera la alta putea fi o
strategie buna ca sa gasesti tariful cel mai bun. Pe de alta parte, daca
fugeai ca nebunul din usa in usa, iti
consumai degeaba clicuri care altfel ti-ar fi putut aduce bani.
Albert, care canta la vioara (si locuia in caminul
intunecat), a fost unul dintre primii participanti. Era un tip competitiv si
ferm hotarat sa faca mai multi bani decat oricare alt jucator. Ca prima mutare,
el a ales usa rosie si a intrat in camera cubica. Odata ajuns inauntru, a dat
clic cu mouse-ul. A inregistrat 3,5 centi. A dat clic din nou; 4,1 centi; un al
treilea clic a inregistrat un cent. Dupa ce-a probat cateva din recompensele aflate
in aceasta camera, interesul lui s-a mutat spre usa verde. A dat nerabdator
clic pe mouse si a intrat. Aici, a fost rasplatit cu 3,7 centi pentru primul
clic; a dat clic din nou si a primit 5,8 centi; a treia oara s-a ales cu 6,5
centi. Incaperea verde parea sa fie mai buna decat cea rosie – dar cum o fi cea
albastra? Albert a dat clic ca sa intre si pe aceasta ultima usa ramasa
neexplorata. Trei clicuri au cazut in intervalul a patru centi. Albert s-a
grabit inapoi la usa verde (camera care dadea cam cinci centi pe clic),
consumandu-si acolo clicurile ramase pana la 100 si sporindu-si castigul. La
sfarsit Albert a fost intrebat ce scor a obtinut. Scorul era cel mai bun dintre
cei care participasera.
Albert ne confirmase ceva ce se banuia deja despre
comportamentul uman: dat fiind un cadru simplu si un tel clar (in cazul de
fata, sa faci bani), toti ne aratam foarte doritori sa urmarim sursa
satisfactiei noastre. Din experiment s-a mai vazut si ca alergatul de colo pana
colo, pentru incercarea tuturor posibilitatilor, nu e doar stresant, ci si
neeconomic.
Cum ne putem descatusa de acest impuls irational, care ne
impinge sa vanam optiuni fara valoare? In anul 1941, filozoful Erich Fromm a
scris o carte intitulata “Evadarea de libertate”. Intr-o democratie moderna,
spunea el, oamenii sunt coplesiti nu de o absenta a posibilitatilor, ci de o
ametitoare abundenta a lor. In societatea noastra contemporana, cu atat mai
mult si mai emfatic se poate spune acest lucru. Permanent ni se aduce aminte ca
putem face orice si putem fi oricine dorim sa fim. Problema este cum sa aducem
acest vis la viata. Trebuie sa ne dezvoltam propria personalitate in toate
felurile cu putinta; trebuie sa gustam din toate aspectele vietii; trebuie sa
ne asiguram ca, din cele o mie de lucruri de vazut pana sa murim nu ne-am oprit
la cel cu numarul 999. Dar pe urma apare o problema: nu cumva suntem prea
superficiali – nu cumva ne intindem, ca untul pe paine, in strat prea subtire?
Tentatia pe care Fromm o descria, este aceea care se vedea si in comportamentul
participantilor la experiment, cum se reped frenetic de la o usa la alta.
Fuga de la o posibilitate la alta este o activitate umana
destul de stranie. Dar inca si mai stranie este compulsiunea noastra de a vana
niste oportunitati derizorii – ocazii care sunt aproape moarte sau care n-ar
mai trebui sa prezinte nici un inteles pentru noi. Studenta Dana, de pilda,
ajunsese deja la concluzia ca unul dintre baietii care-i faceau curte era cel
mai probabil o cauza pierduta. Si atunci, de ce isi punea in pericol relatia cu
celalalt baiat, continuand sa intretina relatia muribunda cu partenerul
romantic mai putin atragator? Asemanator, de cate ori n-am cumparat cate un
lucru la reducere, nu pentru ca am fi avut nevoie de el, ci pentru ca, odata incheiata
perioada de reduceri, toate acele lucruri ar fi disparut.
Celalalt aspect al acestei tragedii apare atunci cand nu
reusim sa ne dam seama ca unele lucruri chiar sunt niste usi gata sa dispara,
ele fiind adevaratele prioritati asupra carora ar trebui sa ne concentram
atentia noastra imediata. Lucram o gramada de ore suplimentare, fara sa
realizam cum se duce copilaria fiilor si a fiicelor noastre. Uneori, aceste usi
se inchid cu prea mare incetineala pentru ca noi sa observam ca ele dispar.
Prin urmare, ce putem face? Ne consumam degeaba nu doar
rezervele emotionale, ci si banii din portofel. Ce trebuie sa facem este sa incepem constient sa mai inchidem din
aceste usi. Cele mititele, fireste, vor fi destul de usor de inchis. Nu ne
costa nimic sa mai taiem de pe lista destinatarilor pentru felicitarile noastre
de sarbatori, sau sa scoatem tae kwon do-ul din siragul nesfarsit de activitati
ale fiicei noastre. Dar usile mai mari (sau care par sa fie mai mari) sunt mai
greu de inchis. Usile care s-ar putea totusi sa duca spre o noua cariera,
slujba mai buna vor fi probabil mai greu de inchis. Usile care sunt legate de
visele noastre ne va veni greu sa le inchidem. La fel si relatiile cu anumiti
oameni – chiar daca nu par sa duca nicaieri.
Noi, oamenii, manifestam un impuls irational si irezistibil
de a tine cat mai multe usi deschise. Pur si simplu, asa ne-a facut natura.
Ceea ce nu inseamna insa ca n-ar trebui sa incercam sa le inchidem. Inchiderea
categorica a unei usi este cea care-i confera atractia universala. Si ar trebui
sa fie un memento pentru noi, toti, ca avem usi – mai mici si mai mari – pe
care ar fi cazul sa le inchidem.
Trebuie sa iesim odata din toate acele comitete si
comitii care nu fac altceva decat sa ne manance timpul si sa incetam sa mai trimitem felicitari unor oameni care au trecut
mai departe, la alta viata si la alti prieteni. Trebuie sa ne hotaram odata
daca avem timp si sa ne uitam la baschet, si sa ne ducem la golf, in loc sa
petrecem timp cu familia noastra si s-o tinem unita; poate ca ar fi momentul sa
lasam in urma toate aceste sporturi. Ar trebui sa inchidem aceste usi, pentru
ca ele ne distrug energia si angajamentul dinspre usile catre trebuie sa ramana
deschise si pentru ca ne innebunesc.
Sa zicem ca ati inchis atat de multe usi, incat nu v-au
mai ramas decat doua. Probabil ca acum va fi mai usor sa decidem pe care o
dorim, dar de cele mai multe ori, nu-i asa. De fapt, a alege intre doua lucruri
care sunt la fel de atragatoare reprezinta una dintre cele mai dificile decizii
pe care le avem de luat. Aceasta situatie este nu doar una in care ne mentinem
prea multa vreme optiunile deschise, ci si una in care vom plati pana la urma
scump pentru indecizia noastra.
Un comentariu:
Foarte interesant articolul!!
Trimiteți un comentariu