
S-a născut în Salzburg, unde a studiat între 1916 şi 1926
la “Universitatea Mozarteum”. Din 1935 până la sfârşitul războiului a fost
membru în partidul nazist, fapt ce a pus o pată pe cariera sa, însă aceasta a
fost prea mare ca să fie negată. În timpul războiului a dirijat şi la Bucureşti
(1935), ceea ce spune multe despre nivelul cultural românesc de atunci în
comparaţie cu cel de acum.
Von Karajan şi-a făcut debutul la Filarmonica din Berlin
şi la Opera de Stat din Berlin în 1937. Primul său succes major a avut loc în
1938 odată cu dirijarea magnifică a operei “Tristan şi Isolda” de Richard
Wagner. A urmat apoi un minor eşec care nu a depins de el în 1939 la dirijarea
operei wagneriene “Die Meistersinger”. Suficient însă ca Adolf Hitler, un om cu
o cultură vastă, să îşi dea seama că Herbet von Karajan nu mai are voie să
cânte la festivalul Bayreuth – cel mai mare eveniment de acest gen din Germania
asociat cu personalitatea lui Wagner. Era totuşi favoritul lui Hermann Goring
şi a rămas la Opera de Stat din Berlin din 1941 până în 1945.
După război lucrurile au fost destul de complicate pentru
von Karajan, fiind interzis de la Filarmonica din Viena în 1946, din cauza
ocupaţiei armatei roşii. Această situaţie a durat însă doar un an, după care
dirijorul a încântat urechile auditoriului la Vienna sau “La Scala” din Milano
şi a făcut înregistrări cu Filarmonica din Londra, colaborare considerată
extrem de importantă în formarea acesteia ca una dintre cele mai bune din lume.
În 1951 şi 1952 a dirijat la festivalul Bayreuth, după care s-a mai plimbat pe
la Berlin şi Viena sau Metropolitan Opera din New York. Criticul american Harvey Sachs spunea despre Herbet von Karajan că
aducea muzica la o perfecţiune obositoare, fără să îşi pună amprenta personală
pe compoziţii, respectând fanatic notele impuse de compozitor. Alţi critici au
afirmat că von Karajan a fost printre primii dirijori care au cerut sume enorme
pentru spectacole, crescând întreaga piaţă. Ca dirijor la orchestrele
filarmonice din Salzburg, Viena, Berlin, Londra, Karajan a devenit insa o
valoare incontestabilă a patrimoniului cultural-artistic universal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu