
Din aceasta perioada datează şi
primele sale încercări în proză (nuvelele ce vor fi grupate în volumul Gazda cu
ochii umezi şi Flamura albă, roman inspirat din atmosfera primului război
mondial) şi teatru. E vorba de Cuminecătura (1925), dramatizare, în linii încă
mai sumbre, a episodului ospăţului din nuvela Alexandru Lăpuşneanul de C.
Negruzzi. Piesa ilustrează interesul scriitorului pentru conflicte tragice
acute ce animă personaje pline de voinţă şi hotărâre.
In aceeaşi perioadă, lucrează la
romanul, rămas neterminat, Bariera (din care publică fragmente în presa
timpului), întreţine o intensă activitate publicistică, iar în 1926, întors la
Bucureşti, citeşte în cenaclul „Sburătorul" piesa Domnişoara Nastasia, care
va fi reprezentată un an mai târziu, obţinând un mare succes.
Intrat în conştiinţa contemporanilor
săi ca scriitor al unei anume arii tematice - cea de descripţie a periferiei
citadine - şi al unui anume climat de viaţă sufletească - cel al pasiunilor
violente, ireductibile.
George Mihail Zamfirescu scrie în următorii
ani piesele Vin porunci de la Suceava (1927), Sam (1928), interzisă încă din
perioada repetiţiilor, G.R.S. şi Adonis (1930), precum şi romanele Madona cu
trandafiri (1931), distinsă cu premiul „I. Al. Brătescu-Voineşti",
Maidanul cu dragoste (1933), aceasta e tragedia noastră, a celor tineri, iar
viaţa de haos şi imoralitate în care se formează este viaţa care no-a mutilat
sufletul şi ni l-a crescut răsucit si poate sterp spre un soare pe care nu-l
mai simţim al nostru"
Din 1933, numit al doilea director
de scenă la Teatrul Naţional din Iaşi, George Mihail Zamfirescu continuă a
exercita o multilaterală activitate în domeniul teatrului; în 1934 i se
reprezintă la Bucureşti Idolul şi Ion Anapoda, „comedie amară", în stilul
lui V. I. Popa. Drama este a neadaptării. Ion, personajul principal, suflet pur
şi plin de delicateţe, apare celor din jur ca „anapoda".
Şi, totuşi, rezolvarea este
fericită, sau parţial fericită, Ion găsind, spre deosebire de ceilalţi eroi ai
lui G. M. Zamfirescu, o fiinţă care să-l înţeleagă şi iubească. în 1934, la
iniţiativa unui grup de intelectuali din Iaşi, apare „Cadran", revistă ale
cărei obiective sunt precizate de G. M. Zamfirescu în articolul-program Tot ce
putem spune acum: intenţia este de susţinere şi răspândire a frumosului, de
apărare a libertăţii de gândire, de aderare a scriitorului la frământările
sociale, tot mai prevestitoare de evenimente majore.
In ultimii ani, scriitorul lucrează
la o piesă de teatru rămasă neterminată, Cântecul vieţii, publică, în 1936,
romanul Sfinta marc neruşinare (un al „doilea" episod al ciclului epic
început prin Maidanul de dragoste), îşi strânge publicistica într-un volum ele
Mărturii in contemporaneitate (1938) şi, în acelaşi an, publică romanul
Cântecul destinelor. Moare la 8 august 1939.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu