"Victor Brauner a fost un
pictor suprarealist evreu, originar din România. Fiu al unui fabricant de
cherestea din Piatra Neamţ şi frate al folcloristului Harry Brauner, Victor
Brauner urmează şcoala primară la Viena, unde familia se stabileşte pentru
câţiva ani. După revenirea familiei sale în ţară, în 1914, Victor îşi continuă
studiile la Şcoala evanghelică din Brăila; în această perioadă începe să-l
pasioneze zoologia.Frecventează Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti şi şcoala
particulară de pictură a lui H. Igiroşeanu. Vizitează oraşele Fălticeni şi
Balcic, şi începe să picteze peisaje "cezanniene". Apoi, după propria-i
mărturisire, trece prin toate fazele: "dadaiste, abstracţioniste,
expresioniste". În 1924, la 26 septembrie, are loc prima sa expoziţie
personală, la Bucureşti, la "Galeriile Mozart". În această perioadă
îl întâlneşte pe poetul Ilarie Voronca, cu care va înfiinţa revista
"75HP", în care Victor Brauner publică manifestul
"Pictopoezia" şi un articol "Supra-raţionalismul". Pictează
şi expune "Cristos la Cabaret" (în maniera pictorului Georg Grosz) şi
"Fata din fabrică" (în maniera lui Holder). Participă la expoziţia
"Contimporanul".
În 1925 face primul voiaj la Paris, de unde se întoarce
în ţară, la Bucureşti în 1927. În perioada 1928 - 1931 colaborează la revista
"Unu", revistă de avangardă, cu concepţii dadaiste şi suprarealiste,
în care publică reproduceri după majoritatea tablourilor şi desenelor sale:
"desene limpezi şi portrete făcute de Victor Brauner prietenilor săi,
poeţi şi scriitori"
În 1930 se instalează la Paris, unde îl întâlneşte pe
Brâncuşi, care-l iniţiază în arta fotografică. Tot în această perioadă se
împrieteneşte cu poetul român Benjamin Fondane şi îl întâlneşte pe Yves Tanguy,
care-l va introduce mai târziu în cercul suprarealiştilor. Locuieşte pe strada
Moulin Vert, în acelaşi imobil cu Giacometti şi Tanguy. În acest an pictează "Autoportretul
cu ochiul scos", temă premonitorie.
În 1933 are loc prima expoziţie personală la Paris, la
"Gallerie Pierre", prezentată de André Breton. Sunt expuse o serie de
tablouri în care tema ochiului e mereu prezentă: "Puterea de concentrare a
domnului K" şi "Straniul caz al domnului K" sunt tablouri pe
care André Breton le compară cu piesa "Ubu Roi" a lui Alfred Jarry,
"o imensă satiră caricaturală a burgheziei."Victor Brauner participă
la toate expoziţiile suprarealiste. În 1935 revine în ţară, la Bucureşti. În
1938 se întoarce în Franţa. La 28 august, pierde ochiul stâng într-o dispută
violentă care a avut loc între Dominquez şi Esteban Frances. Victor Brauner,
încercând să îl apere pe Esteban, a fost lovit cu un pahar aruncat la
Dominquez: premoniţia s-a adeverit. Episodul îl inspiră pe scriitorul
argentinian Ernesto Sabato care îl foloseşte în romanul său "Despre eroi
şi morminte".În acelaşi an întâlneşte pe Jaqueline Abraham care-i va
deveni soţie. Creează o serie de picturi numite "lycantrope" sau uneori
"chimere".
În 1940 părăseşte Parisul însoţit de Pierre Malbille.
Locuieşte câtva timp la Perpignan, la Robert Rius, apoi la Cant-Blage (în
Pirineii Orientali) şi la Saint-Felin d'Amont, unde are domiciliu obligatoriu,
dar păstrează legăturile cu suprarealiştii refugiaţi la Marsilia. În 1941
obţine permisiunea de a locui în Marsilia. Grav bolnav, este internat în
clinica "Paradis".În 1965 creează un ansamblu de tablouri-obiecte
pline de inventivitate şi vioiciune, regrupate sub titlurile "Mythologie".
şi "Fêtes des mythes".
Mitologia lumii moderne, unde omul este infăţişat cu
umor, tandreţe şi pesimism totodată, înstrăinat de noile sale "mame"
care sunt "L'automoma" şi "L'aeroplapa". Critica sau
acceptarea acestei lumi, altădată "atât de înspăimântătoare" şi în
care "realitatea devenea un lucru teribil de vătămător", dar pe care
viaţa a făcut-o mai acceptabilă. Nu se va nega că aceste tablouri, pictate la
Varangéville, în 1964 la Athanor, unde Victor Brauner s-a retras, sunt
viziunile pline de umor şi de fantezie a lumii viitorului, pe care voia să ni
le lase, ca un dar (sărbătoare) pe care ni-l oferă ea acum.
În această Mitologie se află şi ultimul tablou
prevestitor "La fin et le debut" (realizat în 1965) care aminteşte că
"dacă viaţa pictorului s-a sfârşit, opera lui însă începe să
trăiască"În 1966 este ales pentru a reprezenta Franţa la Bienala din
Veneţia, unde o sală întreagă îi este consacrată. La 12 martie 1966, Victor
Brauner moare la Paris, în urma unei boli îndelungate. Mormântul sau, aflat în
cimitirul Montmartre, are ca epitaf o frază extrasă din Carnetele sale:
"Peindre, c'est la vie, la vraie vie, ma vie".Carnetele pictorului cu
însemnări personale, pe care acesta le-a dat lui Max Pol Fouchet, conţin în
parte "cheia" creaţiei sale: "Fiecare tablou pe care-l fac este
proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştei mele..."."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu