Primul spectacolul inaugural
a avut loc la 25 mai 1920, cu opera Aida de Giuseppe Verdi, sub conducerea
dirijorului Alfred Novak, în regia artistică a primului director al
instituţiei, Constantin Pavel, primul interpret al rolului Radames.
Clădirea Operei a fost construită la începutul secolului
al XX-lea, între anii 1904 -1906, de către firma vieneză de renume mondial,
specializată în proiectarea şi construirea de teatre de operă - FELLNER &
HELMER, constituind din punct de vedere arhitectonic o tentativă de introducere
a unui stil secesionist uşor barochizant. Faţada are intrarea pe trei portaluri
cu arc şi prezintă un parter în care sunt practicate nişe cu statui - ”Thalia”
şi ”Eutherpe”, realizate de Vasile Rus Batin, amplasate în 1990 şi continuă cu
un etaj şi atică. Câmpurile laterale sunt surmontate de câte un turn ce
reprezintă fiecare un car tras de trei lei şi o figură alegorică cu ramură de
palmier. Cel central are un fronton (în segment de arc) cu o liră.
Monumen-talitatea este subliniată de pregnanţa unor coloane ionice, iar nota
distinctivă i-o conferă fereastra elipsoidală (de tip secesionist) în formă de
scoică.Interioarele sunt somptuos decorate într-un stil numit în epocă
neo-baroc dar care poartă puternic amprenta Secesionului atunci la apogeul
dezvoltării. Holul, spaţios, este ritmat printr-o alternanţă de suporturi
reunite prin arcuri ce lasă liber spaţiul central articulat printr-o scară
impresionanta - scara de onoare - flancată de lampadare de bronz, ce duce la
loji.
Ferestrele, înalte,
într-un stil barochizant, ghirlandele şi volutele aurite şi toată decoraţia în
relief a holului indică inspiraţia secesionistă. Sala, cu o capacitate de 900
de locuri are stal şi trei ranguri fiind un model clasic al teatrului baroc, cu
cariatide care susţin lojile; are suprafeţele împânzite cu elemente vegetale
sinuos desenate, aurite, ce ţin de repertoriul barocului decorativ. Candelabrul
central executat de firma budapestană Ganz&Co are un sistem de coborâre cu
roata dinţată cu cremalieră ce se află în podul cu structura metalică.
Scena tipică de operă, cu o deschidere de zece metri,
este prevăzută cu fosa pentru orchestră. Ca măsuri de siguranţă împotriva
incendiilor, este prevăzută cu o cortină de fier pictată şi cu sistem de
declanşare a ploii artificiale.În anul 1958, se realizează extinderea clădirii
dotând-o cu noi spaţii de repetiţii, cum este scena mică - o sală de repetiţii
dotată cu fosa pentru orchestră, precum şi sala de studiu, foaierele şi anexele
aferente necesare activităţii ansamblului de balet ş.a. Noile faţade vor prelua
întocmai stilul teatrului iniţial. În anii ’75 -’76 au avut loc lucrări de
restaurare completă a clădiri atât în exterior cât şi în interior cu refacerea
mobilerului sălii şi a ornamentaţiilor în aur. Arhitectural, edificiul prezintă asemănări, atât în interior cât şi în exterior cu alte câteva dintre cele patruzeci şi opt de teatre construite de firma FELLNER & HELMER: foaierul cu cel al Teatrului din Karlsbad (Karlovy Vary), turnurile cu Teatrul Naţional din Sofia, câmpul central cu cel al Operei din Cernăuţi, iar în ansamblu, cu Teatrul din Fürth - Germania (Bavaria). Interiorul este foarte asemănător cu cel al Operei din Iaşi, dar acesta din urmă are doar un singur rang de loje şi stal.
Edificiul Operei Naţionale Române şi al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca face parte din patrimoniul cultural naţional, fiind clădire monument istoric şi de artă, în atenţia UNESCO pentru monumentele special protejate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu