
Această încărcătură europeană la care artistul nu poate
sau nu vrea să renunţe va rămâne una dintre trăsăturile esenţiale ale operei
sale mature, făcând ca de Kooning să fie mereu o voce aparte în corul acelor
modernişti „revoluţionari” din Lumea Nouă care susţineau că arta trecutului
trebuie respinsă sau cel puţin ignorată. În anii ’40 de Kooning pictează prima
dintre seriile sale de imagini feminine, culminând cu „Femeie roz”. De la un
tablou la altul, siluetele aşezate îşi pierd treptat contururile, se dizolvă în
spaţiul ce le înconjoară. „Îngeri roz” (1945), lucrare în care forme umane sunt
doar greu identificabile, este o primă reuşită importantă a efortului lui de
Kooning de a crea o artă la marginea dintre abstract şi reprezentaţional, care
nu ascunde meandrele procesului de creaţie ci, dimpotrivă, încurajează ochiul
privitorului să navigheze printre linii şterse şi reînnoite sau straturi
succesive de culoare care se întrepătrund.
La 43 de ani, de Kooning are prima expoziţie personală la
Galeria Charles Egan din New York alcătuită din imagini abstracte, în alb şi
negru. Pictorul foloseşte texturi diferite, pigmenţi care se usucă mai uşor sau
mai greu, o supraabundenţă de straturi în combinaţie cu ştersături radicale,
toate acestea în slujba creării unor tensiuni şi tranziţii în mediul în care
compune, nu doar în structura compoziţiei în sine. Aparent pictate rapid şi cu
furie, tablourile sunt de fapt rodul unei îndelungi perioade de gestaţie…
Manifestarea reprezintă un şoc în lumea avangardei newyorkeze. De Kooning
devine pentru o vreme unul dintre favoriţii lui Clement Greenberg, criticul în
cea mai mare măsură asociat modernismului american postbelic.

Pentru unii critici, tablourile din ultimii ani, executate mai ales de asistenţi, sunt doar rezultatul trist al elucubraţiilor unei minţi bolnave. Pentru alţii, este vorba de o continuă reînnoire. Lucrările târzii sunt, aidoma decupajelor lui Matisse, nu jocuri senile ci semne ale unor evoluţii potenţiale nerealizate. De Kooning obişnuia să spună: „trebuie să te schimbi mereu ca să rămâi acelaşi”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu