marți, 24 aprilie 2012

Willem de Kooning, pictor olandez (24 aprilie 1904)

            Născut la Rotterdam şi educat la Academia de Arte Frumoase din acelaşi oraş, de Kooning se îmbarcă în 1926 pe un vapor cu destinaţia New York, continuând pe celălalt mal al Atlanticului activitatea de decorator comercial începută în Olanda. Că avut un talent înnăscut de desenator, că a fost ancorat încă din anii de ucenicie în tradiţiile picturii europene este clar chiar dacă priveşti fie şi un singur exemplu, o natură statică pictată la 12 ani.
            Această încărcătură europeană la care artistul nu poate sau nu vrea să renunţe va rămâne una dintre trăsăturile esenţiale ale operei sale mature, făcând ca de Kooning să fie mereu o voce aparte în corul acelor modernişti „revoluţionari” din Lumea Nouă care susţineau că arta trecutului trebuie respinsă sau cel puţin ignorată. În anii ’40 de Kooning pictează prima dintre seriile sale de imagini feminine, culminând cu „Femeie roz”. De la un tablou la altul, siluetele aşezate îşi pierd treptat contururile, se dizolvă în spaţiul ce le înconjoară. „Îngeri roz” (1945), lucrare în care forme umane sunt doar greu identificabile, este o primă reuşită importantă a efortului lui de Kooning de a crea o artă la marginea dintre abstract şi reprezentaţional, care nu ascunde meandrele procesului de creaţie ci, dimpotrivă, încurajează ochiul privitorului să navigheze printre linii şterse şi reînnoite sau straturi succesive de culoare care se întrepătrund.
            La 43 de ani, de Kooning are prima expoziţie personală la Galeria Charles Egan din New York alcătuită din imagini abstracte, în alb şi negru. Pictorul foloseşte texturi diferite, pigmenţi care se usucă mai uşor sau mai greu, o supraabundenţă de straturi în combinaţie cu ştersături radicale, toate acestea în slujba creării unor tensiuni şi tranziţii în mediul în care compune, nu doar în structura compoziţiei în sine. Aparent pictate rapid şi cu furie, tablourile sunt de fapt rodul unei îndelungi perioade de gestaţie… Manifestarea reprezintă un şoc în lumea avangardei newyorkeze. De Kooning devine pentru o vreme unul dintre favoriţii lui Clement Greenberg, criticul în cea mai mare măsură asociat modernismului american postbelic.
            Artistul nu crede însă în abstractul pur. „Chiar şi formele abstracte trebuie să semene cu ceva”, declară el. În aceeaşi perioadă, 1946-48, în care au fost concepute lucrările expuse la Egan, continuă să picteze portrete imaginare. Va continua în aceeaşi vână pentru restul vieţii, căutând mereu o cale proprie, sinteză între tradiţia europeană a portretului şi radicalismul asociat cu artiştii „Şcolii din New York”.Astăzi, amplasate unul lângă altul, alături de desene pregătitoare, tablourile au fost punctul de vârf al expoziţiei de la Muzeul de Artă Modernă. De mari dimensiuni, intitulate simplu „Femeie”, trupurile diforme cu chipuri feroce sunt inspirate atât de imaginile concepute de Picasso după despărţirea de Olga Koklova, prima sa soţie, cât şi de expresionismul lui Soutine şi forţa strigătelor mute ale modelelor sale. Sunt imagini respingătoare pictate însă cu suavitate. „Frumuseţea devine iritantă pentru mine. Îmi place grotescul. E mai plin de veselie” – susţine cu bravada un artist care nu mai este chiar tânăr… Cu o geometrie cu structuri mereu instabile, cu coordonate incerte şi culori care pulsează aparent necontrolat, seria de tablouri se înscrie în linia caracteristică a operei lui de Kooning, îmbinând într-un mod original strădania vechilor maeştri de a conferi adâncime şi pe aceea a pictorilor moderni de a aplatiza volumele.  
             Pentru unii critici, tablourile din ultimii ani, executate mai ales de asistenţi, sunt doar rezultatul trist al elucubraţiilor unei minţi bolnave. Pentru alţii, este vorba de o continuă reînnoire. Lucrările târzii sunt, aidoma decupajelor lui Matisse, nu jocuri senile ci semne ale unor evoluţii potenţiale nerealizate. De Kooning obişnuia să spună: „trebuie să te schimbi mereu ca să rămâi acelaşi”.

Niciun comentariu: